Zbiorcze pytania

Moderator: kolokwium

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Kaczmar » 19 maja 2017, 12:15

kolokwium napisał(a):...
[*]nieprawidłowe posunięcie przegrywa ale wobec braku siły matującej czarnego - remis.

Na jakiej podstawie stwierdzamy brak siły matującej? Jakby był sam król to jasna sprawa. Sędzia ma analizować pozycję i oceniać czy białe są w stanie dać mata czy nie?
Kaczmar
 
Posty: 215
Wiek: 43
Dołączył(a): 07 gru 2011, 22:36
Lokalizacja: Legionowo
Podziękował : 148 razy
Otrzymał podziękowań: 151 razy
Ranking: 0
FICS: Kaczmar

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 19 maja 2017, 14:40

@Kaczmar
Siła matująca jest wówczas, gdy zawodnik ma możliwość dania mata poprzez prawidłowe posunięcia. Nie ma znaczenia czy przeciwnik chce się skutecznie bronić (dwa skoczki z królem matują). Obowiązuje zasada mata pomocniczego i samomata.
W omawianym przypadku można skorzystać z odpowiedzi rutry.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8785
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1829 razy
Otrzymał podziękowań: 2047 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Kaczmar » 19 maja 2017, 15:19

OK. Skumałem.
Kaczmar
 
Posty: 215
Wiek: 43
Dołączył(a): 07 gru 2011, 22:36
Lokalizacja: Legionowo
Podziękował : 148 razy
Otrzymał podziękowań: 151 razy
Ranking: 0
FICS: Kaczmar

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez thinkerteacher » 19 maja 2017, 16:49

kolokwium napisał(a):
  1. Decyzja sędziego powinna być prawidłowa.
  2. Opinia kolokwium:
    1. białe wykonały nieprawidłowe posunięcie,
    2. pionek zamienił się w hetmana,
    3. nieprawidłowe posunięcie przegrywa ale wobec braku siły matującej czarnego - remis.


Ja się nie zgodzę z tą argumentacją, ponieważ:

1) białe nie wykonały nieprawidłowe posunięcie
2) czarne jeszcze nie zakończyły swojego posunięcia
3) czarne nie dokańczając swojego posunięcia wyraźnie mówią, że dorabiają hetmana

Wniosek: czarne wygrały, bo po dokończeniu posunięcia powstaje sytuacja matowa. Można to nazwać nieeleganackim zakończeniem partii poprzez "nieustawionego mata" :lol2: ;D <:D
Jeśli komuś nie przeszkadza poziom wpisów, to zapraszam na bloga dla amatorów, fuszerów i lajkoników szachowych: http://beginnerchessimprovement.blogspot.com
Od 2015 roku w końcu definitywnie zakończyłem przygodę z szachami - please do not ask me why ;)
thinkerteacher
 
Posty: 4988
Dołączył(a): 23 sie 2011, 09:35
Podziękował : 7392 razy
Otrzymał podziękowań: 1028 razy
Ranking: 1000
FICS: NokiaTwenty

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez thinkerteacher » 19 maja 2017, 16:54

kolokwium napisał(a):@Kaczmar
Siła matująca jest wówczas, gdy zawodnik ma możliwość dania mata poprzez prawidłowe posunięcia. Nie ma znaczenia czy przeciwnik chce się skutecznie bronić (dwa skoczki z królem matują). Obowiązuje zasada mata pomocniczego i samomata.
W omawianym przypadku można skorzystać z odpowiedzi rutry.


Przewodniczący Komisji KKEiR Zenon Chojnicki twierdzi inaczej :lol2:. Uważa on, w sytuacji gdy w grze pozostają król i dwa skoczki... i strona silniejsza zgłosi (prawidłową) reklamację przekroczenia czasu przez stronę słabszą (mającą jedynie króla)... wówczas jest remis. A jak jest naprawdę? Ktoś wie? :lol2:
Jeśli komuś nie przeszkadza poziom wpisów, to zapraszam na bloga dla amatorów, fuszerów i lajkoników szachowych: http://beginnerchessimprovement.blogspot.com
Od 2015 roku w końcu definitywnie zakończyłem przygodę z szachami - please do not ask me why ;)
thinkerteacher
 
Posty: 4988
Dołączył(a): 23 sie 2011, 09:35
Podziękował : 7392 razy
Otrzymał podziękowań: 1028 razy
Ranking: 1000
FICS: NokiaTwenty

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 19 maja 2017, 17:22

rutra napisał(a):Turniej szachów szybkich (z obowiązującym aneksem A). Czarne wykonują ruch pionem z pola e2 na pole e1 i przełączają zegar.
:ble:
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8785
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1829 razy
Otrzymał podziękowań: 2047 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 19 maja 2017, 18:14

kolokwium napisał(a):
rutra napisał(a):Turniej szachów szybkich (z obowiązującym aneksem A). Czarne wykonują ruch pionem z pola e2 na pole e1 i przełączają zegar.
:ble:



Co napisałem źle?
I kategoria (1646/1668/1508), I klasa sędziowska
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6435
Wiek: 23
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1511 razy
Otrzymał podziękowań: 1757 razy
Ranking: 1665

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 19 maja 2017, 19:13

thinkerteacher napisał(a):
kolokwium napisał(a):
  1. Decyzja sędziego powinna być prawidłowa.
  2. Opinia kolokwium:
    1. białe wykonały nieprawidłowe posunięcie,
    2. pionek zamienił się w hetmana,
    3. nieprawidłowe posunięcie przegrywa ale wobec braku siły matującej czarnego - remis.


Ja się nie zgodzę z tą argumentacją, ponieważ:

1) białe nie wykonały nieprawidłowe posunięcie
2) czarne jeszcze nie zakończyły swojego posunięcia
3) czarne nie dokańczając swojego posunięcia wyraźnie mówią, że dorabiają hetmana

Wniosek: czarne wygrały, bo po dokończeniu posunięcia powstaje sytuacja matowa. Można to nazwać nieeleganackim zakończeniem partii poprzez "nieustawionego mata" :lol2: ;D <:D


To była ciekawa sytuacja, bo jedni twierdzili, że wygrana czarnych, inni, że wygrana białych, a jeszcze inni, że remis.

-Czarne już wykonały posunięcie, bo to jest zakończone z chwilą przełączenia zegara.
-Mat (powstały w wyniku prawidłowego posunięcia) kończy partie, ale na szachownicy nie ma mata.
-Białe nie wygrywają, bo nie mają siły matującej (bo po wypromowaniu piona na hetmana białe nie wygrają partii).

[FEN "k1KR4/p1N2pb1/N5p1/7p/7P/6P1/2r2P2/2r5 w - - 0 1"]

Tu z kolei (nieco inny przykład) po przekroczeniu czasu przez białe jest remis, bo na szachownicy nie ma mata, a czarne nie mają siły matującej (nie mogą dać mata w wyniku jakiejkolwiek serii prawidłowych posunięć).
Ostatnio edytowany przez rutra, 20 maja 2017, 17:51, edytowano w sumie 1 raz
I kategoria (1646/1668/1508), I klasa sędziowska
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6435
Wiek: 23
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1511 razy
Otrzymał podziękowań: 1757 razy
Ranking: 1665

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez adse » 20 maja 2017, 10:52

Ten ostatni przykład pokazuje, że przepis o sile matującej trzeba zmienić, uprościć, albo zlikwidować, bo taki jak jest teraz prowadzi w ślepą uliczkę.
adse
 
Posty: 1307
Dołączył(a): 13 gru 2009, 18:14
Podziękował : 52 razy
Otrzymał podziękowań: 342 razy

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 20 maja 2017, 11:38

W ostatnim przykładzie przy przekroczeniu czasu przez białe i postawienia przez nich (po prawidłowej reklamacji czasu przez zawodnika lub sędziego) kobyły na c7 jest remis i może sędzia jeszcze dodać coś z 12.9.
Bez prawidłowej reklamacji nie ma o czym rozmawiać (chyba, że o nieprawidłowym posunięciu białych).
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8785
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1829 razy
Otrzymał podziękowań: 2047 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 20 maja 2017, 17:54

Oczywiście chodziło o przekroczenie czasu przez białe + jest ruch czarnych.

1. ...Rxc7 2. Nxc7 Rxc7 3. Kxc7#

Wariant jest forsowny, czarne nie mają siły matujące.
I kategoria (1646/1668/1508), I klasa sędziowska
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6435
Wiek: 23
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1511 razy
Otrzymał podziękowań: 1757 razy
Ranking: 1665

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez zulu » 21 maja 2017, 23:35

rutra napisał(a):Oczywiście chodziło o przekroczenie czasu przez białe + jest ruch czarnych.

1. ...Rxc7 2. Nxc7 Rxc7 3. Kxc7#

Wariant jest forsowny, czarne nie mają siły matujące.

To są dowolne i jednocześnie jedyne prawidłowe posunięcia a nie forsowny ani jakikolwiek inny wariant.
zulu
 
Posty: 96
Dołączył(a): 19 maja 2007, 14:28
Lokalizacja: Szczytno
Podziękował : 6 razy
Otrzymał podziękowań: 14 razy

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 22 maja 2017, 14:11

To jest forsowny wariant. Są to również jedyne (ale nie dowolne) prawidłowe posunięcia.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 8785
Wiek: 52
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 22:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 1829 razy
Otrzymał podziękowań: 2047 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez artas » 26 maja 2017, 09:15

Jaki stopień sędziowski musi mieć arbiter turnieju szachów klasycznych, który ma być zgłoszony do FIDE? Musi być FA, czy może być niżej?
Avatar użytkownika
artas
 
Posty: 1
Dołączył(a): 26 maja 2017, 09:11
Lokalizacja: Konin
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 0 raz
Ranking: 0

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 26 maja 2017, 11:58

artas napisał(a):Jaki stopień sędziowski musi mieć arbiter turnieju szachów klasycznych, który ma być zgłoszony do FIDE? Musi być FA, czy może być niżej?


Jak byłem w Budapeszcie (P'70+30 i raz P'90+30) to wszyscy tamtejsi sędziowie mieli NA, więc to powinno wystarczyć.

Lista sędziów: http://arbiters.fide.com/images/stories ... biters.pdf
I kategoria (1646/1668/1508), I klasa sędziowska
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6435
Wiek: 23
Dołączył(a): 14 maja 2009, 13:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1511 razy
Otrzymał podziękowań: 1757 razy
Ranking: 1665

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Zasady, regulaminy, przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości



REKLAMA

Gdy masz problemy z matma czasami najlepszym rozwiazaniem sa Korepetycje z Matematyki
Zadania Szachowe
cron