Zbiorcze pytania

Moderator: kolokwium

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 28 lis 2017, 15:18

zulu napisał(a):Co do telefonu w pozycji H+K vs K to 1/2


Na jakiej podstawie, który przepis?
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6686
Wiek: 25
Dołączył(a): 14 maja 2009, 14:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1613 razy
Otrzymał podziękowań: 2010 razy
Ranking: 1670

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez zulu » 28 lis 2017, 16:20

rutra napisał(a):
zulu napisał(a):Co do telefonu w pozycji H+K vs K to 1/2


Na jakiej podstawie, który przepis?

Ten sam co mówi, ze w przypadku zabrania telefonu wynik, może być tylko 1-0 albo 0-1 bo dalej jest napisane, że regulamin turniejowy może przewidywać mniej surowe kary.
zulu
 
Posty: 124
Dołączył(a): 19 maja 2007, 15:28
Lokalizacja: Szczytno
Podziękował : 6 razy
Otrzymał podziękowań: 22 razy

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez zulu » 28 lis 2017, 16:41

kolokwium napisał(a):
zulu napisał(a):
kolokwium napisał(a):Gdzie jest w przepisach (na razie opieram się na polskiej wersji opublikowanej na pzszach.pl) o tym, że "jak się dotknie celowo bierki, którą można wykonać prawidłowe posunięcie to już nie można reklamować remisu na tym posunięciu"?

Nie ma.
Kwestia interpretacji co znaczy:
zawodnik będący na posunięciu.
Celowe dotkniecie bierki z zamiarem ruchu to już wykonywanie posunięcia.
Czyli nie jest się jeszcze na posunięciu, ale już w trakcie wykonywania posunięcia.
  1. Jeżeli nie ma, to proszę nic nie dopisywać o prawidłowym posunięciu.
  2. W przepisach jest co to znaczy "być na posumięciu".
  3. W przepisach jest kiedy rozpoczyna się posunięcie.
Dlatego proszę o nie zakłamywanie zapisów kodeksowych.

Trochę przesadziłem z dotknięcie bierki, którą nie można wykonać posunięcia nie ma znaczenia, zawsze jakieś tego konsekwencje są.
Głównym celem było to, aby nie dochodziło do wypaczania wyników przez sędziów.
W kodeksie jest napisane tylko, ze posunięcia wykonuje się na przemian.
Po posunięciu każdy powinnień mieć możliwość przełączenia zegara.
Sędziowie nawet na MPJ szybkich i błyskawicznych wykonanie posunięcia na czasie przeciwnika traktowali jako nieprawidłowe posunięcie.
Jest wielu sędziów i instruktorów , którzy tak nauczają i co gorsza żadne argumenty Ich nie przekonują.
Ostatnio edytowany przez zulu, 28 lis 2017, 16:44, edytowano w sumie 1 raz
zulu
 
Posty: 124
Dołączył(a): 19 maja 2007, 15:28
Lokalizacja: Szczytno
Podziękował : 6 razy
Otrzymał podziękowań: 22 razy

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 28 lis 2017, 16:41

zulu napisał(a):
biletyn nr 1/2017 napisał(a):
Top 5 najtrudniejszych pytań egzaminacyjnych stanowiły pytania obliczeniowe – obliczenia rankingu oraz kojarzenie systemem szwajcarskim. Dość
trudne okazały się również poniższe pytania (prawidłowe odpowiedziw okolicy 50 - 62 % ):
1. Partia rozgrywana tempem 90’+30’’/pos. Białe wykonały (pierwsze) nieprawidłowe posunięcie w partii i przełączyły zegar. Wskazanie zegara
w momencie reklamacji:
Białe –1.33 Czarne –0.57
Sędzia dokonuje
korekty czasu w następujący sposób:
Białe ........................... Czarne ...........................
Prawidłową odpowiedzią jest:
Białe –1.03, Czarne –2.57. Zgodnie z art. 7.5.3
przeciwnikowi (zawodnik grającymi czarnymi) przyznajemy bonifikatę w postaci 2dodatkowych minut czasu do namysłu. Nie można również zapominać, że zawodnik grający kolorem białym za wykonanie nieprawidłowego posunięcia, po przełączeniu zegara, otrzymał „bonusowe 30 sekund”, które powinien dostać dopiero po prawidłowym ruchu. Z tego względu należy mu odjąć 30 sekund. O tym najczęściej zapominali kursanci.

Pytanie:
Czy zdanie:
grający kolorem białym za wykonanie nieprawidłowego posunięcia, po przełączeniu zegara, otrzymał „bonusowe 30 sekund”
jest prawadziwe - niezależnie od Zegara?
Według mnie brakuje podania rodzaju zegara.

Brakuje podania nie tyle rodzaj zegara, lecz zasadę (konkretnie moment) dodawania czasu. Pisałem o tym na blogu za-czy-na
Prześledźmy wskazania zegara w kluczowych momentach:
  • 1:03 0,57 przed reklamacją
  • 1:33 0,57 po reklamacji przy dodawaniu ZA (czyli PO) posunięcie (białe wykonały posunięcie i otrzymały bonifikatę 30")
    lub
  • 1:03 1:27 po reklamacji przy dodawaniu NA (czyli PRZED) posunięciem (białe wykonały posunięcie i czarne otrzymały bonifikatę 30" na swoje posunięcie).
Dlatego należy wrócić do momentu przed przełączeniem zegara i dodać bonifikatę:
    Czarny otrzymuje bonifikatę (za spostrzegawczość) 2 minuty:
    1. 1:03 0,57 przed naciśnięciem zegara (reklamacją)
    2. 1:03 2,57 po reklamacji i korekcie zegara.
Żeby nie mącić, to w przykładach nie wziąłem pod uwagę czasu między przełączeniem zegara przez białe po wykonaniu posunięcia, a jego wyłączeniem dla reklamacji (przez reklamującego lub sędziego).
Wskazane tempo gry nie wymaga liczenia posunięć przez zegar - nie ma kontroli posunięć. Dlatego nie trzeba robić korekty licznika. Jednakże w przypadku tempa kontrolowanego, należy odpowiednio skorygować licznik posunięć, a nie tylko wskazania czasu.

PS
Jak widać, niezależnie od rodzaju dodawania czasu wskazania po reklamacji będą identyczne. Jednakże sędzia musi mieć na uwadze jak czas jest dodawany bo będą inne wskazania w chwili zatrzymania zegara.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9149
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2068 razy
Otrzymał podziękowań: 2193 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 28 lis 2017, 16:45

zulu napisał(a):Sędziowie nawet na MPJ szybkich i błyskawicznych wykonanie posunięcia na czasie przeciwnika traktowali jako nieprawidłowe posunięcie.
Jest wielu sędziów i instruktorów , którzy tak nauczają i co gorsza żadne argumenty Ich nie przekonują.
Cóż, jak napisałem na FB trudno walczyć z nadinterpretacją. :>
Jedynie można to podciągnąć pod "przeszkadzanie przeciwnikowi na jego posunięciu".
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9149
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2068 razy
Otrzymał podziękowań: 2193 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 28 lis 2017, 16:49

zulu napisał(a):
rutra napisał(a):
zulu napisał(a):Co do telefonu w pozycji H+K vs K to 1/2


Na jakiej podstawie, który przepis?

Ten sam co mówi, ze w przypadku zabrania telefonu wynik, może być tylko 1-0 albo 0-1 bo dalej jest napisane, że regulamin turniejowy może przewidywać mniej surowe kary.
Zwracam uwagę, że taki zapis musi być w Regulaminie imprezy. Jeżeli go nie ma, to decydują dwa pierwsze zdania p. 11.3.2.2.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9149
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2068 razy
Otrzymał podziękowań: 2193 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 19 gru 2017, 02:46

Czy może mi ktoś wyjaśnić dlaczego (jakiś czas temu) Bułgaria dostała bana od FIDE?

Pytanie drugie: Kiedy turnieje szachowe w Bułgarii znów będą zgłaszane do FIDE? (Kiedy zostaną odbanowani)
Ostatnio edytowany przez rutra, 23 gru 2017, 02:26, edytowano w sumie 1 raz
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6686
Wiek: 25
Dołączył(a): 14 maja 2009, 14:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1613 razy
Otrzymał podziękowań: 2010 razy
Ranking: 1670

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Kaczmar » 19 gru 2017, 10:06

Kaczmar
 
Posty: 295
Wiek: 45
Dołączył(a): 07 gru 2011, 23:36
Lokalizacja: Legionowo
Podziękował : 180 razy
Otrzymał podziękowań: 224 razy
Ranking: 0
FICS: Kaczmar

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Mattix » 23 gru 2017, 01:49

rutra napisał(a):Czy może mi ktoś wyjaśnić dlaczego (jakiś czas temu) Bułgaria dostała bana od FIDE?

Pytanie drugie: Kiedy turnieje szachowe w Bułgarii znów będą zgłaszane do FIDE? (Kiedy zostaną odbanowani)


Też bym prosił o odpowiedzi na te pytania.
Mattix
 
Posty: 74
Dołączył(a): 26 sty 2017, 01:45
Podziękował : 5 razy
Otrzymał podziękowań: 8 razy
Ranking: 0

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 23 gru 2017, 10:47

Kaczmar napisał(a):http://www.chessdom.com/bulgarian-chess-federation-expelled-from-european-chess-union/
https://www.fide.com/component/content/ ... ation.html
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9149
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2068 razy
Otrzymał podziękowań: 2193 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Mattix » 26 gru 2017, 17:57

A czy mógłby poprosić w języku polskim?
Mattix
 
Posty: 74
Dołączył(a): 26 sty 2017, 01:45
Podziękował : 5 razy
Otrzymał podziękowań: 8 razy
Ranking: 0

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 29 gru 2017, 19:04

Jaką decyzję powinien podjąć sędzia w poniższej sytuacji?

Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6686
Wiek: 25
Dołączył(a): 14 maja 2009, 14:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1613 razy
Otrzymał podziękowań: 2010 razy
Ranking: 1670

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 29 gru 2017, 20:06

Grają według przepisów (regulamin rozgrywek.pdf):
6.14 Tournaments will be played according to the rules of the inadequate supervision of the Rapid play Laws of Chess (FIDE Handbook, E.I.01B Appendices, art. 1 to 4). In addition, if a player displaces the pieces during the game: for the first time he receives a warning but for the second time he will be forfeited.
Inarkijew (Инаркиев) wykonał nieprawidłowe posunięcie (szach kobyłą podczas szachowanego swego króla), Carlsen posunięcie zatwierdza (odchodząc królem na d3), i wówczas zaczyna się rozmowa, do której wtrąca się sędzia.

Grać dalej! (Zapewne dlatego Magnus placnął się w głowę).

Przepisy
A.4.2. Jeżeli sędzia zauważy, że nieprawidłowe posunięcie zostało zakończone, to powinien natychmiast przerwać partię i zaliczyć porażkę zawodnikowi, pod warunkiem, że jego przeciwnik nie wykonał jeszcze następnego posunięcia. Jeżeli sędzia nie interweniuje, przeciwnik ma prawo żądać zwycięstwa, pod warunkiem, że nie wykonał jeszcze swojego posunięcia. Jednakże partia kończy się remisem, jeżeli przeciwnik nie może zamatować króla zawodnika po jakiejkolwiek serii prawidłowych posunięć. Jeżeli przeciwnik nie reklamuje i sędzia nie interweniuje, to nieprawidłowe posunięcie jest ważne i partię należy kontynuować. Po wykonaniu przez przeciwnika następnego posunięcia, nieprawidłowe posunięcie nie może być poprawione, chyba, że uzgodnili to obaj grający, bez interwencji sędziego.
A.4.3. Aby zgłosić żądanie wygrania przez czas, zawodnik zgłaszający musi zatrzymać zegar i powiadomić sędziego. Uznanie zgłoszenie zwycięstwa wymaga, aby po zatrzymaniu zegarów chorągiewka sygnalizacyjna reklamującego była uniesiona, a jego przeciwnika opadnięta. Jednakże partia kończy się remisem, jeśli powstała pozycja, w której reklamujący nie może zamatować króla przeciwnika za pomocą jakiejkolwiek serii prawidłowych posunięć.
A.4.4. Jeżeli sędzia zobaczy, że oba króle są szachowane albo pionek stoi na polu promocji, to powinien zaczekać z podjęciem decyzji do czasu zakończenia następnego posunięcia.
Jeżeli po zakończeniu następnego posunięcia nadal pozycja jest nieprawidłowa, to powinien zadeklarować remis w tej partii.
A.4.5. Sędzia ma prawo reklamować przekroczenie czasu, gdy zaobserwuje tę sytuację.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9149
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2068 razy
Otrzymał podziękowań: 2193 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez ŁowcaAndroidów » 29 gru 2017, 20:08

Ja się pytam jak można być taką piz...ą jak Inarkiev? Chyba nie rozumiem tych ich szachów :)
"Jednym z najważniejszych elementów współczesnej strategii jest ograniczenie działania jednej z lekkich figur przeciwnika" A.K.
Avatar użytkownika
ŁowcaAndroidów
Moderator
 
Posty: 4064
Wiek: 32
Dołączył(a): 13 sie 2010, 20:50
Podziękował : 306 razy
Otrzymał podziękowań: 547 razy
Ranking: 2286

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 29 gru 2017, 20:11

ŁowcaAndroidów napisał(a):Ja się pytam jak można być taką piz...ą jak Inarkiev? Chyba nie rozumiem tych ich szachów :)
A co powiedzieć o Carlsenie?! :wall:

Das ist Blitz!
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9149
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2068 razy
Otrzymał podziękowań: 2193 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Zasady, regulaminy, przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: rutra i 1 gość



REKLAMA

Gdy masz problemy z matma czasami najlepszym rozwiazaniem sa Korepetycje z Matematyki
Zadania Szachowe