Zbiorcze pytania

Moderator: kolokwium

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez hajdzik » 21 sty 2018, 23:42

to co jest najważniejsze - że o przepisie zostali zawodnicy dobrze poinformowani
http://pionkiradzionkow.szachorum.pl/
Avatar użytkownika
hajdzik
 
Posty: 2942
Wiek: 40
Dołączył(a): 22 lis 2010, 00:13
Lokalizacja: Radzionków
Podziękował : 249 razy
Otrzymał podziękowań: 424 razy
Ranking: 1600
kurnik.pl: lg1702
FICS: hajdzik

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 22 sty 2018, 00:43

rutra napisał(a):1. Turniej klasyczny rozpoczynający się pod koniec czerwca, kończący się na początku lipca 2014. Na odprawie technicznej sędzia podał informacje, że do 30 czerwca gramy na "starych" przepisach (m. in. 3 nieprawidłowe posunięcie przegrywa), od 1. lipca (od 4. rundy) gramy na "nowych" przepisach (m. in. 2 nieprawidłowe posunięcie przegrywa), które wchodzą w życie właśnie tego dnia.

To jest zła praktyka.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9150
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2069 razy
Otrzymał podziękowań: 2193 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Kaczmar » 22 sty 2018, 11:09

Moje zdanie jest takie:
- w trakcie turnieju nie zmieniamy przepisów
- w trakcie grand prix (cykl turniejów) każdy turniej jest grany według aktualnych przepisów
Kaczmar
 
Posty: 295
Wiek: 45
Dołączył(a): 07 gru 2011, 23:36
Lokalizacja: Legionowo
Podziękował : 180 razy
Otrzymał podziękowań: 224 razy
Ranking: 0
FICS: Kaczmar

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Daniel » 22 sty 2018, 11:38

hajdzik napisał(a):Jeśli informacja została podana w regulaminie i na pierwszym etapie, że pozostałe też będą tak rozgrywane - to wszystko jest w porządku.
[...]
Choć z drugiej strony jeśli w regulaminie pisze, że obowiązują przepisy FIDE i PZSzach - to w 2018r powinny obowiązywać nowe


W regulaminie nie było to sprecyzowane :P informacja została przekazana dopiero na pierwszym noworocznym turnieju. W regulaminie nie ma też nic o tym, że obowiązują przepisy FIDE i PZSzach
Daniel
 
Posty: 795
Dołączył(a): 18 paź 2006, 20:39
Lokalizacja: Toruń
Podziękował : 201 razy
Otrzymał podziękowań: 320 razy

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez rutra » 22 sty 2018, 18:59

Co w sytuacji gdy ruch matujący zostanie wykonany przy użyciu dwóch rąk? Mat czy nieprawidłowe posunięcie?
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6686
Wiek: 25
Dołączył(a): 14 maja 2009, 14:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1613 razy
Otrzymał podziękowań: 2011 razy
Ranking: 1670

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez hajdzik » 22 sty 2018, 20:52

zawsze było "MAT KOŃCZY PARTIĘ"
http://pionkiradzionkow.szachorum.pl/
Avatar użytkownika
hajdzik
 
Posty: 2942
Wiek: 40
Dołączył(a): 22 lis 2010, 00:13
Lokalizacja: Radzionków
Podziękował : 249 razy
Otrzymał podziękowań: 424 razy
Ranking: 1600
kurnik.pl: lg1702
FICS: hajdzik

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 22 sty 2018, 21:42

Mat.
Ale dla badaczy "pisma świętego" może być niuans. Co, gdy po danym posunięciu zawodnik naciśnie zegar?
cytata:
7.5.4. Jeżeli zawodnik użyje obu rąk w celu wykonania jakiegokolwiek posunięcia (np. roszady, zbicia bierki lub promocji) i naciśnie zegar, to jego postępowanie jest karane analogicznie, jakby wykonał nieprawidłowe posunięcie.


Posunięcie jest prawidłowe, gdy spełnia wymogi art. 3.
5.1.1. Partię wygrywa zawodnik, który zamatował króla przeciwnika. Mat natychmiast kończy partię pod warunkiem, że posunięcie prowadzące do pozycji matowej było wykonane w zgodzie z art. 3 oraz art. 4.2 - 4.7.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9150
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2069 razy
Otrzymał podziękowań: 2193 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez Titrant » 27 sty 2018, 22:22

Sędzia może ukarać zawodnika za to że mylił się przy reklamacji?

Przykład.
Zawodnik: Panie sędzio, chciałem zgłosić bla bla bla...
Sędzia: Niestety nie ma pan racji, bo bla bla bla... Z uwagi na to, że mylił się pan obowiązuje kara bla bla bla...
Zawodnik: ???
"Powinieneś podążać za swoim własnym marzeniem - nie kogoś innego! Droga nigdy nie będzie prosta, ale powinieneś nauczyć się czerpać przyjemność z samej podróży". Viswanathan Anand
Avatar użytkownika
Titrant
 
Posty: 203
Dołączył(a): 31 sty 2016, 21:03
Lokalizacja: łódzkie
Podziękował : 94 razy
Otrzymał podziękowań: 133 razy
Ranking: 1000

Re: Zbiorcze pytania

Postprzez kolokwium » 28 sty 2018, 01:04

Tak.
Niesłuszna rekamacja jest przeszkadzaniem w grze. Może być nieświadomym i przypadkowym.
W niektórych przypadkach kara jest obigatoryjna.
9.5.3. Jeśli żądanie jest nieuzasadnione, sędzia dodaje przeciwnikowi 2 minuty i partia powinna być kontynuowana. Jeżeli reklamacja była związana z zamierzonym, zapisanym posunięciem, to zawodnik jest zobowiązany wykonać go na szachownicy, w zgodzie z art. 3 i 4.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9150
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2069 razy
Otrzymał podziękowań: 2193 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Dwa pytania o przepisy

Postprzez pyetrek » 19 mar 2018, 09:31

Witam.

Mam dwa pytania, odnośnie przepisów gry.
1. Zawodnik dokonuje bicia w przelocie przesuwając własnego pionka ,który bije i nie usuwając pionka zbitego czy wykonuje nieprawidłowe posunięcie?
2.Jak powinien zachować się sędzia w sytuacji "słowo przeciwko słowu" np. jeden zawodnik twierdzi ,że przeciwnik dotknął figurę a drugi temu zaprzecza, jeden reklamuje oderwanie ręki od figury a drugi twierdzi coś innego itp. oczywiście świadków nie ma.
Avatar użytkownika
pyetrek
 
Posty: 743
Dołączył(a): 15 paź 2006, 15:49
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: Dwa pytania o przepisy

Postprzez Rafcik » 19 mar 2018, 12:18

1. Nieprawidłowy ruch.
2. Jeśli nie ma innych przesłanek to nie ma jak rozstrzygnąć i trzeba nakazać grać dalej.
"W konfrontacji strumienia ze skałą, strumień zawsze wygrywa - nie przez swoją siłę, ale przez wytrwałość." - Budda
Avatar użytkownika
Rafcik
Administrator
 
Posty: 2263
Dołączył(a): 10 wrz 2006, 08:22
Lokalizacja: Białystok
Podziękował : 106 razy
Otrzymał podziękowań: 391 razy
Ranking: 2268

Re: Dwa pytania o przepisy

Postprzez Kaczmar » 19 mar 2018, 16:32

1. Zgadzam się z Rafcikiem - nieprawidłowy ruch pod warunkiem, że ruch nie tylko został wykonany ale i zakończony (przeciwnik wcisnął zegar)
2. Również zgadzam się z Rafcikiem. Słowo przeciwko słowu - nie mogę uznać, że słowo X jest ważniejsze niż słowo Y. Nakazuję grać dalej i o ile to możliwe staram się baczniej obserwować partię. Jeżeli jest świadek to też tak naprawdę nie mogę się sugerować jego opinią (skąd wiadomo, że to nie wujek Xsa czy Ygreka). Tutaj trzeba posługiwać się zdrową logiką.
Kaczmar
 
Posty: 295
Wiek: 45
Dołączył(a): 07 gru 2011, 23:36
Lokalizacja: Legionowo
Podziękował : 180 razy
Otrzymał podziękowań: 224 razy
Ranking: 0
FICS: Kaczmar

Re: Dwa pytania o przepisy

Postprzez rutra » 19 mar 2018, 16:46

Ad. 2.: Miałem podobną sytuację na turnieju wojewódzkim (drużynowo). Zawodniczka stwierdziła, że wykonała ruch skoczkiem by zaatakować pionka b6, a przeciwnik ruszył się tym pionem na pole b4 (wtedy 1. nieprawidłowe posunięcie przegrywało). Przeciwnik twierdził, że wykonał ruch b5-b4. Ciężko stwierdzić kto mówił prawdę. Mi wydawało się, że zawodniczka mówiąc, że zagrała skoczkiem by zaatakować piona miała rację. Potwierdziła to jej koleżanka z drużyny. Niestety bez dowodów nie mogę podjąć decyzji, bo tak mi się wydaje i w tej sytuacji zastosowałem domniemanie niewinności. Akurat zawodnik miał w końcówkę wieże przeciwko skoczkowi (były jeszcze piony) i partie wygrał.

Więc cytując jednego sędziego - "świadkiem mógłby być nawet papież, a i tak nie mamy pewności czy mówi prawdę".

Z drugiej strony słyszałem jak jeden zawodnik wykonał nieprawidłowe i wypierał się, że zagrał poprawnie. Sędzia uwierzył na słowo przeciwniczce, bo znał tę zawodniczkę z turniejów, wiedział że raczej powie prawdę, ale bardziej chodziło tu o to, że zawodnik był znany z kombinowania i mówienia nieprawdy. Zatem jeśli ktoś raz, drugi, trzeci skłamie, to raczej się takiego zawodnika pamięta i wiadomo, że może skłamać po raz kolejny.
Avatar użytkownika
rutra
 
Posty: 6686
Wiek: 25
Dołączył(a): 14 maja 2009, 14:51
Lokalizacja: Leżajsk
Podziękował : 1613 razy
Otrzymał podziękowań: 2011 razy
Ranking: 1670

Re: Dwa pytania o przepisy

Postprzez kolokwium » 19 mar 2018, 18:36

Jest też inne powiedzenie: Łże jak naoczny świadek.
Komu uwierzyć? To sprawa sędziego, jego doświadczeniu, wyczuciu. Korespondencyjnie nie da się udzielić rady w konkretnym przypadku.
W skrajnych przypadkach, można nawet być oszukanym przez własne oczy. Zwidy (za duża, jak i za mało) przytrafić się mogą każdej osobie.

Odnośnie nieprawidłowego posunięcia.
    Co jest nieprawidłowym posunięciem jest napisane w art. trzecim.
    Jeżeli wszystko jest zgodne, to dochodzi art. czwarty, o wykonaniu/przebiegu posunięć.
    Później art. siódmy o nieprawidłowościach i tam może być posunięcie prawidłowe uznawane za nieprawidłowe (karane jak za nieprawidłowe).
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
ObrazekPiszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9150
Wiek: 53
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Lokalizacja: www.ChessArbiter.org
Podziękował : 2069 razy
Otrzymał podziękowań: 2193 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Dwa pytania o przepisy

Postprzez pyetrek » 19 mar 2018, 21:04

W związku z wypowiedziami w tym wątku mam jeszcze jedno pytanie czy przepisy FIDE określają konkretnie ilu zawodników może przypadać na jednego sędziego lub inaczej jeżeli w turnieju jest jeden sędzia to czy może w nim grać teoretycznie np 1000 zawodników. Czy są jakieś limity?
Avatar użytkownika
pyetrek
 
Posty: 743
Dołączył(a): 15 paź 2006, 15:49
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Zasady, regulaminy, przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość



REKLAMA

Gdy masz problemy z matma czasami najlepszym rozwiazaniem sa Korepetycje z Matematyki
Zadania Szachowe