Nieprawidłowe posunięcie a korekta czasu do namysłu

Moderator: kolokwium

Nieprawidłowe posunięcie a korekta czasu do namysłu

Postprzez ŁowcaAndroidów » 06 lut 2011, 19:13

Partia szachów klasycznych zawodnik A ma 30 minut zaś zawodnik B ok 5-10 sekund. Zawodnik B ma wygraną pozycję ale nie jest w stanie dać mata (potrzebuje więcej czasu, do mata jest około 10 posunięć jak nie więcej). Gracz, który ma sporo czasu popełnia nieprawidłowy ruch, który zostaje od razu zareklamowany (sędzia jest przy partii dodatkowo).

Kara za nieprawidłowy ruch - odjęcie 2 minut zawodnikowi który popełnił błąd. Prawda czy Fałsz?
"Jednym z najważniejszych elementów współczesnej strategii jest ograniczenie działania jednej z lekkich figur przeciwnika" A.K.
Avatar użytkownika
ŁowcaAndroidów
Moderator
 
Posty: 4199
Wiek: 36
Dołączył(a): 13 sie 2010, 20:50
Podziękował : 310 razy
Otrzymał podziękowań: 681 razy
Ranking: 2286
FICS: MlodyBog

Re: Nieprawidłowe posunięcie

Postprzez oktawnal » 06 lut 2011, 19:36

Ja słyszałem o tym,że w sytuacji,którą ty podałeś to zaw.B dostaje +2 minuty.
Dobra partia nie jest zła
oktawnal
 
Posty: 502
Wiek: 27
Dołączył(a): 02 lip 2010, 17:29
Lokalizacja: Mircze/Hrubieszów=Lubelskie
Podziękował : 12 razy
Otrzymał podziękowań: 15 razy
Ranking: 1512
kurnik.pl: okti1800

Re: Nieprawidłowe posunięcie

Postprzez ŁowcaAndroidów » 06 lut 2011, 20:11

2 minuty nie dodaje się (zawodnikowi reklamującemu nieprawidłowe posunięcie) przypadkiem gdy zawodnik, który popełnił błąd ma mniej niż 5?
"Jednym z najważniejszych elementów współczesnej strategii jest ograniczenie działania jednej z lekkich figur przeciwnika" A.K.
Avatar użytkownika
ŁowcaAndroidów
Moderator
 
Posty: 4199
Wiek: 36
Dołączył(a): 13 sie 2010, 20:50
Podziękował : 310 razy
Otrzymał podziękowań: 681 razy
Ranking: 2286
FICS: MlodyBog

Re: Nieprawidłowe posunięcie

Postprzez kolokwium » 07 lut 2011, 00:59

Czaturanga napisał(a):Kara za nieprawidłowy ruch - odjęcie 2 minut zawodnikowi który popełnił błąd. Prawda czy Fałsz?
fałsz
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
Piszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9721
Wiek: 57
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Podziękował : 2470 razy
Otrzymał podziękowań: 2727 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Nieprawidłowe posunięcie

Postprzez demon_szybkosci » 07 lut 2011, 02:30

Jeśli się nie mylę, to nie ma już (obecnie) odejmowania czasu, lecz tylko dodawanie przeciwnikowi. Jeśli są jednak sytuacje w których się jeszcze odejmuje to prosiłbym kolegę kolokwium, aby nam przypomniał :).
demon_szybkosci
 

Re: Nieprawidłowe posunięcie

Postprzez kolokwium » 07 lut 2011, 10:08

Prawnie to nadal sędzia ma taką możliwość, jedynie zlikwidowano narzucanie takich kar.

Najciekawsze to było odejmowanie w 50 posunięciach i 3x pozycji. Odjąć połowę ale nie więcej niż gdy miało się...

PS
A dobrze odpowiedziałem w teście Czaturangi z pierwszego postu?
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
Piszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9721
Wiek: 57
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Podziękował : 2470 razy
Otrzymał podziękowań: 2727 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Nieprawidłowe posunięcie

Postprzez ŁowcaAndroidów » 07 lut 2011, 10:57

Spotkałem się z sytuacjami, że sędzia odejmował zawodnikowi popełniającemu błąd i z takim w których dodawał reklamującemu.
Więc chciałem rozwiać wątpliwości.
"Jednym z najważniejszych elementów współczesnej strategii jest ograniczenie działania jednej z lekkich figur przeciwnika" A.K.
Avatar użytkownika
ŁowcaAndroidów
Moderator
 
Posty: 4199
Wiek: 36
Dołączył(a): 13 sie 2010, 20:50
Podziękował : 310 razy
Otrzymał podziękowań: 681 razy
Ranking: 2286
FICS: MlodyBog

Re: Nieprawidłowe posunięcie

Postprzez kolokwium » 07 lut 2011, 11:35

Czas się odejmuje reklamującemu, czyli po operacji będzie miał więcej czasu do namysłu.
Jeżeli ma 3 minuty (5:57), to będzie miał 5 minut (5:50).
Karanie czasem zawodnika poprzez zmniejszenie mu czasu do namysłu, nie powinno być w niedoczasie bo sędzia tą czynnością może dość mocno wpłynąć na wynik partii. To już lepiej od razu orzec przegraną aby nie denerwować przeciwnika. Przecież i tak taka decyzja (o zmniejszeniu czasu) musi być z ważnego powodu.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
Piszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9721
Wiek: 57
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Podziękował : 2470 razy
Otrzymał podziękowań: 2727 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Nieprawidłowe posunięcie

Postprzez ŁowcaAndroidów » 07 lut 2011, 11:54

Czyli tylko w przypadku nieprawidłowych posunięć występuje bonifikata 2 minut dla reklamującego a jeśli już się odejmuje czas to za jakie występki? (przeszkadzanie przeciwnikowi, złą reklamację?)
"Jednym z najważniejszych elementów współczesnej strategii jest ograniczenie działania jednej z lekkich figur przeciwnika" A.K.
Avatar użytkownika
ŁowcaAndroidów
Moderator
 
Posty: 4199
Wiek: 36
Dołączył(a): 13 sie 2010, 20:50
Podziękował : 310 razy
Otrzymał podziękowań: 681 razy
Ranking: 2286
FICS: MlodyBog

Re: Nieprawidłowe posunięcie a korekata czasu do namysłu

Postprzez kolokwium » 07 lut 2011, 13:18

Nie stosuje się tej metody, ale formalnie można.
Zawsze decyduje sędzia odnośnie wymierzenia kary (czy oraz jaka).
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
Piszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9721
Wiek: 57
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Podziękował : 2470 razy
Otrzymał podziękowań: 2727 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Nieprawidłowe posunięcie a korekta czasu do namysłu

Postprzez LABIRYNT » 07 lut 2011, 19:28

Który przepis o tym stanowi? Czy dotyczy to także szachów szybkich? Pozdrawiam.
Avatar użytkownika
LABIRYNT
 
Posty: 136
Dołączył(a): 26 maja 2010, 15:12
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 7 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: nebulus

Re: Nieprawidłowe posunięcie a korekta czasu do namysłu

Postprzez kolokwium » 07 lut 2011, 22:36

7.4
  1. Jeżeli w trakcie partii stwierdzono, że zostało wykonane i zakończone nieprawidłowe posunięcie, uwzględniając także pobicie króla przeciwnika czy niewłaściwą promocję pionka, to należy przywrócić pozycję, która była przed wystąpieniem nieprawidłowości.
    Jeżeli nie można odtworzyć właściwej pozycji, powstałej tuż przed wystąpieniem nieprawidłowości, to partię należy kontynuować od pozycji, do której nie ma wątpliwości, że była prawidłowa.
    Czas na zegarach należy dostosować zgodnie z zaleceniami art. 6.13. W odniesieniu do prawidłowego posunięcia, zastępującego nieprawidłowe, stosuje się przepisy art. 4.3 i 4.6. Po dokonaniu tych czynności i ustaleniu właściwej pozycji, partia powinna być kontynuowana.
  2. Po procedurze omówionej w artykule 7.4(a), w przypadku wykonania pierwszego i drugiego nieprawidłowego posunięcia przez jednego z zawodników w tej samej partii, sędzia powinien za każdym razem przyznać przeciwnikowi bonifikatę w postaci dwóch minut dodatkowego czasu do namysłu; po wykonaniu trzeciego nieprawidłowego posunięcia, przez tego samego zawodnika, sędzia powinien orzec jego porażkę.
    Jednakże partię uznaje się za remisową, jeżeli w końcowej pozycji przeciwnik, za pomocą jakiejkolwiek serii prawidłowych posunięć, nie może zamatować króla ukaranego zawodnika.
Przepisy należy czytać "po kolei". I tak też obowiązują jeżeli nie ma zastrzeżeń w jakimś punkcie.
Dlatego w klasyku obowiązuje to co do art. 14 (do dodatków).
W szybkich to co w klasyku i dodatek A. Ale nie obowiązuje to, co zastrzeżono w A (np. A2)
W błyskawicznych to co w szybkich (czyli i w klasyku) ze zmianami zastrzeżonymi w B (np. B.3.b)
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
Piszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9721
Wiek: 57
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Podziękował : 2470 razy
Otrzymał podziękowań: 2727 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Re: Nieprawidłowe posunięcie a korekata czasu do namysłu

Postprzez epilogue » 28 lut 2011, 20:48

kolokwium napisał(a):Nie stosuje się tej metody, ale formalnie można.
Zawsze decyduje sędzia odnośnie wymierzenia kary (czy oraz jaka).


O proszę, to sędzia może podjąć samodzielnie decyzje ?? Myslałem ze sędzia ma sie twardo trzymać regulaminu zawsze Przepisy od a do zet. Nawet jak dwóch gosci gra w zabawowym turnieju przez internet, obaj sie zgadzają na dokończenie meczu w innym dniu, tonieomylny sędzie zgodnie z ustawą zarządza ze jeden z nich przegrywa argumentując to słowem ,, bo tak" Czyż nie taka jest rzeczywistość kolokwium ?? a może to tylko pojedynczy przypadek słabego sedziego ??
Avatar użytkownika
epilogue
 
Posty: 311
Dołączył(a): 22 lip 2009, 10:43
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 30 razy

Re: Nieprawidłowe posunięcie a korekta czasu do namysłu

Postprzez demon_szybkosci » 28 lut 2011, 22:47

Sędzia szachowy ma WYDAWAĆ decyzje. Najlepiej w oparciu o przepisy (aktualne). Jednak najwyższymi przepisami dla sędziego są te, które zapisane są na SAMYM początku kodeksu szachowego. Nie ma sensu trzymać się zawsze regulaminu, bo nie będzie to w zgodzie i sensie (duchu) tego co być powinno. Kodeks powinien ułatwiać i ujednolicać to co jest (może być) niejasne. Nie da się jednak od A do Z ująć tego co się może wydarzyć w partii szachowej w regulaminie (kodeksie) szachowym. Nawet tego, że sędzia jest słaby nie można. Oczywiście jedni sędziowe trzymają się sztywno regulaminu, a inni go odpowiednio naginają. To zależy od konkretnego wypadku i sędziego.
demon_szybkosci
 

Re: Nieprawidłowe posunięcie a korekata czasu do namysłu

Postprzez kolokwium » 01 mar 2011, 11:32

epilogue napisał(a):
kolokwium napisał(a):Nie stosuje się tej metody, ale formalnie można.
Zawsze decyduje sędzia odnośnie wymierzenia kary (czy oraz jaka).


O proszę, to sędzia może podjąć samodzielnie decyzje ?? Myslałem ze sędzia ma sie twardo trzymać regulaminu zawsze Przepisy od a do zet. Nawet jak dwóch gosci gra w zabawowym turnieju przez internet, obaj sie zgadzają na dokończenie meczu w innym dniu, tonieomylny sędzie zgodnie z ustawą zarządza ze jeden z nich przegrywa argumentując to słowem ,, bo tak" Czyż nie taka jest rzeczywistość kolokwium ?? a może to tylko pojedynczy przypadek słabego sedziego ??

Cóż, kolega epilogue jak zwykle czyta bez zrozumienia (a może tylko/aż brak mu jedynie wiedzy).
W żadnych przepisach prawa szachowego nie ma narzuconego karania odejmowaniem czasu do namysłu. Jednak sędzia ma takie prawo to zrobić. Czyli może ale nie musi. Nieomylny i słaby sędzia dba aby zabawa była zgodnie z wcześniej określonymi ramami. Ale pewien sfrustrowany, bardzo dobry i sumienny gracz nie potrafi trzymać się z góry narzuconym regułom. Dobrze, że serwery na których grywa nie pozwalają aby hetman poruszał się jak skoczek bo (zapewne) chętnie skorzystałby z takiej możliwości.
Kiedyś grałem dla kategorii, teraz dla przyjemności; sędzia szachowy FA Tomasz Ptaszyński mój blog
Piszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
kolokwium
Moderator
 
Posty: 9721
Wiek: 57
Dołączył(a): 04 wrz 2006, 23:11
Podziękował : 2470 razy
Otrzymał podziękowań: 2727 razy
Ranking: 0
kurnik.pl: tpp
FICS: tepepe

Następna strona

Powrót do Zasady, regulaminy, przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości



REKLAMA

Gdy masz problemy z matma czasami najlepszym rozwiazaniem sa Korepetycje z Matematyki
Zadania Szachowe